Dag 8 (3 maart) Washington

Klik Hier voor de foto’s van dag 8

Vandaag is de laatste volledige vakantiedag van onze USA reis aangebroken. We zouden voor een tweede dag Washington bezoeken en dus moesten we er vroeg uit. Deze keer stonden we toch eerst iets later op dan gisteren :-). Eerst wilden we toch maar een beetje uitslapen, want dat het een intensieve week was, is denk ik een understatement 🙂 Toen de gordijnen open gingen wachtte ons een compleet verrassing: Het vroor behoorlijk en als je goed keek zag je dat er een paar vlokjes sneeuw waren gevallen.

Een groter contrast met eergisteren kon je haast niet voorstellen. Toen was het ruim 25 graden !!! We aten rustig ons ontbijt op en gingen vervolgens weer via dezelfde route op pad naar Washington. Eerst moesten we nog even tanken en via de app Gasbudy vonden we het goedkoopste tankstation.

Het was het niet echt druk onderweg en om 9:15 uur reden we de parkeergarage van de Pentagon City Mall binnen. De metro was weer snel gevonden en net na half 10 stonden we in het centrum van Washington DC. We besloten richting de diverse “memorials” te lopen die in het meest ver weg gelegen deel van “The Mall” liggen . Onderweg er naar toe passeerden we het gedeelte waar de achtertuin van het Witte Huis gelegen was. Er stonden in de verte wat mensen te kijken en wij zagen al snel wat de reden was.

Er stond een forse regeringshelikopter met draaiende motor klaar en het leek erop dat deze elk moment kon vertrekken. We besloten zo ver mogelijk, daar waar het nog toegestaan was, naar het Witte Huis te lopen en even te wachten. We hoefden niet lang te wachten, want na een paar minuten zagen we een aantel personen naar de helikopter lopen en deze begon dat ze ingestapt waren direct op te stijgen.

Toen de helikopter bijna over ons heen was gevlogen zagen we opeens nog twee begeleidende helikopters meevliegen. Onze conclusie was dat het niet anders kon zijn dan dat Donald Trump een bezoek elders ging brengen. Nou dit was natuurlijk een aangename extra belevenis. Hierna gingen we toch echt naar onze eerste memorial lopen: het World War II Memorial.

Dit is gelegen aan het einde van de Refective Pool en werd pas in 2004 door President W. Bush onthuld. Er staan 56 pilaren die de staten en overzeese gebieden representeren die meegevochten hebben in de 2e wereldoorlog. De Amerikanen hebben in deze oorlog ruim 400.000 burgers en militairen verloren en dat willen ze op deze wijze herdenken. Na dit monument te hebben bezocht liepen we de Reflective Pool langs en en kwamen we bij het Licoln Memorial. Dit is het meest bekende memorial van Washington en hier zijn altijd de mooiste foto’s te maken.

gj8_6053_dxo

Dit laatste hebben we dan natuurlijk ook veelvuldig gedaan. Na een half uur besloten we weer terug te lopen via het Korean War Veterans Memorial om daarna het voetpad langs het Tidal Basin te lopen. Jammer genoeg waren de kersenbloesems nog niet te zien en daarbij waaide er ook nog eens een koude wind. Desondanks hebben we nog een paar fraaie foto’s kunnen maken. We hopen hier nog eens op een later moment terug te komen 🙂

Het werd nu tijd om iets te eten om daarna naar de National Archives te gaan. Onderweg passeerden we het Bureau Of Engraving and Printing. Dit is de Nederlandse Munt, zullen we maar zeggen. Mooi gebouw en prima locatie voor een volgend bezoek. We liepen nu een behoorlijk eind richting het oosten en zagen bij het National Air and Space Museum een mogelijkheid om snel even een broodje te eten. Daarnaast hadden we ook de behoefte om te “ontdooien” want de temperatuur was nog niet boven de 3 graden gekomen. Toen eenmaal de lunch was beëindigd leek het Daan toch wel erg leuk om het museum toch ook maar eens rond te lopen. Dat bleek geen slecht idee want de diverse tentoonstellingen zijn erg professioneel en interessant.

We hebben hier ruim een half uur doorgebracht en toen stond toch echt het de National Archives op het programma. Hier worden alle belangrijke (historische) documenten van de Verenigde Staten getoond waaronder de “Declaration of Independance” uit 1776. Deze declaration is voor iedereen in het echt te bewonderen en wij wilden deze ook wel eens zien. Eenmaal in het gebouw waren we meteen al onder de indruk van de ruimte waar deze documenten  liggen. De Rotunda (de koepel ruimte), was nog indrukwekkender. Er bleken diverse documenten uit dezelfde periode te liggen, die Amerika uiteindelijk  gemaakt hebben zoals het vandaag de dag is. We hebben hierna nog door diverse ruimtes gelopen en zagen zoveel documenten dat het ons ook duizelde. We vertrokken voldaan uit dit museum en wilden nog een bezienswaardigheid zien: De Supreme Court. Deze is echter achter het Capitool gelegen en er was een stevige wandeling nodig om dit nog op tijd te bereiken. Het was ten slotte al over vier uur en om half vijf gaat ook deze instelling dicht.

Dit bleek echter prima te lukken en hierna bleek er zelf nog 15 minuten over te zijn om de giftshop van het Capitool te bezoeken. We kochten hier een paar kleine aandenkens en besloten dat hier toch echt een punt achter deze dag kon worden gezet. Onze telefoon gaf aan dat we ruim 15 km!! hadden gelopen. We stapten in de blauwe metrolijn en kwamen al weer vrij vlot bij de Pentagon City halte aan. De auto stond op dezelfde plek als gisteren zodat we al vrij snel weer op weg naar ons hotel waren. Daar aangekomen voelden we ons moe maar ook erg voldaan. We besloten de avond in te vullen met….. lekker niets doen 🙂 Morgen gaan we de boel inpakken en hopen nog een even een Outlet te bezoeken. Tot morgen …… zzzzzzz