Dag 7 (2 maart) Washington

Klik Hier voor de foto’s van dag 7

De eerste volle Washington DC dag brak aan en de wekker ging weer onnatuurlijk vroeg af. E.e.a. omdat we een afspraak in het Pentagon hadden,waar we een korte rondleiding zouden krijgen over het wel en wee van deze militaire overheidsafdeling. We maakten ons snel klaar en gingen naar het ontbijt.

Hier aangekomen was het een aangename verrassing dat er, tegen alle verwachtingen in, een uitgebreide keuze mogelijk was bij het ontbijt. Zelfs verse aardbeien hoorden hierbij en daar kozen we dan ook meteen voor. Na dit ontbijt gingen we snel op pad want we zouden nog een aantal kilometer moeten rijden voordat we om ongeveer 9:00 uur bij de Pentagon Centre Mall zouden parkeren. Onderweg reden we redelijk vlot door totdat een ongeluk roet in het eten gooide. Een forse file was hier het gevolg en dit nam wat van onze ruime tijdsplanning weg. Toen we eenmaal geparkeerd hadden, moesten we ook nog een korte wandeling maken om het Pentagon te bereiken.

Bij de ingang was het tonen van ons paspoort genoeg om op basis van onze aanmelding toegang te krijgen tot de bezoekers wachtruimte. Hier bleek het al lekker druk te zijn met allemaal medebezoekers die daar zaten te wachten. In deze ruimte bezochten we nog kort een kleine souvenirschop en kochten we allebei een herdenkingsmunt van ons bezoek aan deze locatie. Daarna nog even snel op de foto achter een nagebouwd Pentagon spreekgestoelte en toen kon onze rondleiding beginnen.

We werden in een grote  presentatieruimte toegesproken door een aantal militairen die de dagelijkse taak hadden  ons soort mensen rond te leiden 🙂 Na de toespraak  werden alle bezoekers verdeeld in kleinere groepen en werden we door een deel van het Pentagon rondgeleid. Tijdens deze rondleiding liep rondleidende militair achteruit!, voor ons uit en achter de groep liep nog een militair ter afsluiting. We vonden het in ieder geval erg lachwekkend om te zien hoe ze invulling gaven van hun taak als beveiliger. Onderweg werd er honderd uit verteld over de diverse afdelingen van het DOD (Department of Defence), welke officieel bij het leger horen (b.v. luchtmacht) en welke niet (b.v. kustwacht). Ze lieten ook zien wat de gevolgen van de aanslag op 9 september geweest waren en op welke wijze alle beschadigingen vrijwel onzichtbaar hersteld waren. Ook een bezoek aan een herdenkingsruimte voor alle overledenen van deze aanslagen, stond op het programma. Aan het eind van de rondleiding waren we hier toch weer onder de indruk van het e.e.a ondanks het feit dat sommigen zaken wel erg gemaakt in elkaar waren gezet. Hierna liepen we naar het metrostation om vanuit hier naar het het gebied The Mall te komen.

Dit is het gebied waar vrijwel alle historische overheidsgebouwen staan inclusief het Witte Huis. De metro in Washington is niet te vergelijken met die van New York want de snelheid en rust die deze metro bood was het tegenovergestelde van dat van het oude materieel van New York. Na aankomst op het metro station L’Enfant Plaza kwamen we weer bovengronds en zagen we als eerste een straat vol met mobiele eetkramen. Blijkbaar waren deze hier toegestaan, gezien de fraaie aaneensluitende rij die de hier vormden. Het was echter nog vroeg en een maaltijd stond  niet op ons programma. We liepen dus snel door totdat we de open ruimte midden op de “The Mall” bereikten. Hier hadden we een fraai uitzicht over het Capitol en de bijbehorende grasvelden.

Alle grasvelden bleken niet toegankelijk omdat deze vermoedelijk bij de inauguratie van President Trump op 20 januari beschadigd waren door de bezoekers die hierop werden toegelaten. Na de nodige foto’s liepen we richting het Washington Monument en ook hier namen we een aantal fraaie foto’s.

Toen was het toch echt tijd om te kijken of de president thuis was 🙂 We liepen richting het Witte Huis en vonden het onderweg opvallend dat alles op grotere afstand lag dan we tijdens de voorbereidingen hadden ingeschat. Eenmaal bij het Witte Huis verbaasden we ons hoe fraai dit er er eigenlijk uit zag. Er waren ook nog andere opvallende zaken. Als eerste is deze ‘ bekende zijde’ van het Witte Huis eigenlijk de achterzijde. De voorzijde, waar The Oval Office is, is niet meer toegankelijk. Ten tweede is bij het hek van deze achterzijde inmiddels een rij niet zofraaie drankhekken geplaatst. Daarvoor staan nog een aantal beveiligers, die zo geplaatst zijn dat een beetje fraaie foto vrijwel onmogelijk wordt gemaakt 😦 Ten derde is deze achterzijde de noordzijde zodat alle fraaie foto’s die wij kennen van het Witte Huis, eigenlijk altijd in de zomerperiode midden op de dag moeten zijn gemaakt, want anders is deze kant altijd in de schaduw gelegen. Enfin met wat kunst en vliegwerk maakte we toch een aantal leuke foto’s en sloten ons bezoek aan Donald 🙂 af.

Hierna haastten we ons richting het Capitool want hier hadden we om 3:00 uur een afspraak voor een rondleiding. We liepen via Pennsylvania Ave richting het Capitool en maakten onderweg weer prachtige foto’s. Onderweg kwamen we nog het Old Postoffice tegen. Dit was in een grijs verleden gebouwd en geopend in 1899. Het gebouw diende daarna als een aantal jaar als postkantoor. Inmiddels heeft Donald Trump een 60-jarig leasecontract op het gebouw en heeft hij er een hotel in gevestigd. Ruim op tijd arriveerden we bij het Capitool en mochten we, via natuurlijk een uitgebreide security check, weer naar binnen. We haalden daar onze tourpassen op en voegden ons in de rij. Precies op tijd kregen we een plaats in een theater en kregen we een fraaie film over de onstaansgeschiedenis van politiek-Amerika te zien. Na deze voorstelling werden de deelnemers verdeeld in 5 groepen en kregen we een gids toegewezen waarbij we een koptelefoon met ontvanger kregen uitgereikt.  We liepen van de ene ruimte naar de andere, waarbij steeds een boeiend verhaal werd verteld hoe deze ruimte in gebruik is geweest of nog steeds is. Hoogtepunt was het bezoek aan de dome van het Capitool de Rotunda.

gj8_5798_dxo

Hier hebben we ons verbaasd over alle schilderijen en beelden maar ook over de fraaie lichtinval via de daar aanwezige ramen.

Dit was tevens het einde van de rondleiding maar we konden deze nog verlengen met een bezoek aan de Senaat. Dat liet Daan zich geen tweede keer zeggen en we regelden als buitenlander vrij makkelijk toegang tot deze ruimte waar deze volksvertegenwoordiging nog juist bezig was. Helaas mochten we geen! foto’s maken zodat we deze weblog opsieren met een foto van het internet (sorry daarvoor 🙂 ).

senate

Daarna was de koek toch echt op en gingen we met de metro richting onze auto en planden een bezoek aan ons favoriete restaurant Applebees. We hebben hier weer prima gegeten en reden voldaan richting ons hotel in Sterling. Morgen gaan we zoveel mogelijk zaken bezoeken die vandaag zijn blijven liggen en die al op de reisplanning stonden. Tot morgen maar weer……