Dag 5 (28 februari) New York

Klik Hier voor de foto’s van dag 5

Vandaag beleven we ons laatste hele dag in New York. De New York passen waren verlopen en daarom hebben we een aantal dingen op het programma gezet die daar los van stonden. Als eerste stond een bezoek aan het vrijheidsbeeld op het programma. We gaan hier vandaag ook de kroon van dit beeld bezoeken. Nadat we alle tassen weer in orde hadden gemaakt, maande Daan mij op tijd te vertrekken. De boot zou namelijk om 9:00 uur varen en Daan wilde ook vandaag nog een broodje voor het ontbijt kopen. We vertrokken om 8:10 uur en liepen langs onze ontbijt leverancier, Dunkin Donuts. Nadat de broodjes in de tas zaten, gingen we richting Battery Park. Dit ligt vlak bij ons hotel maar desondanks leek het ons toch sneller even een stukje met de Metro te gaan. Eenmaal in het park aangekomen, moesten we nog 200 meter lopen om uiteindelijk bij de terminal te komen vanwaar de boot zou vertrekken.

Voor alle passagiers,die vooraf kaartjes voor de boot en kroontoegang hadden gekocht, was een aparte kassa (en rij) aanwezig. Hier werd door het personeel verteld  dat we onze ID klaar moesten houden voor de uitgifte van de kaartjes. ID? vroegen we ons af. Daan zijn ID lag nog in het hotel. Navraag leerde gelukkig dat Daan deze niet nodig had omdat hij nog maar 17 jaar was. Pfff dat was gelukkig geen showstopper. Nadat de kaartjes in ons bezit hadden, moesten we voor een soort tent wachten om op de boot te kunnen stappen. Eenmaal in de tent bleek dat de bedoeling was dat we door een soort “security” moesten inclusief bagage scanner en metaaldetector. Daar liepen we natuurlijk zonder problemen doorheen en we kozen een mooi plaatje boven op het dek.

Korte tijd later vertrok de boot richting Liberty Island. Ondanks elkaar tegensprekende weerberichten, scheen de zon inmiddels behoorlijk en werd de lucht volledig wolkenloos. Hierdoor konden we weer de mooiste foto’s maken.

Eenmaal aangemeerd konden we op het eiland via een aparte route naar de toegang tot het beeld. Ook hier was weer een tent aanwezig waarin als eerste onze tassen in kluisjes moesten worden opgeborgen. Alleen fototoestellen zonder tas mochten namelijk mee naar boven. Na deze stap bleek dat we ook weer door de ….. “security” te moeten. Weer een zelfde controle als op het vasteland. Wat een onzin ;-(. Alsof er andere manieren waren dan via een overheidsboot op dit eiland te geraken. Nu konden we de ingang van het beeld betreden om eindelijk naar de kroon te lopen. We moesten we via de nodige trappen de onderkant van het beeld zien te bereiken. Door een slim systeem konden nu steeds een paar mensen een superklein trapje beklimmen.

Toen wij eindelijk boven waren, stonden we in een kleine ruimte met een aantal raampjes, die in de kroon waren gemonteerd.

Vanuit hier konden we over de Hudson River kijken en zagen we Manhattan fraai in de zon liggen. Korte tijd later liepen we via eenzelfde klein trapje weer naar beneden en liepen we halverwege naar de pedestrian (omloop) van het beeld. Hier hebben we lekker nog even in de zon van het uitzicht genoten.

Toen we eenmaal alles hadden gezien zijn we naar beneden gelopen en hebben nog wat fraaie plaatjes van het Statue of Liberty gemaakt.

HIer hebben we nog geruime tijd in de zon gezeten en met het thuisfront gebeld. Toen was het tijd om met de boot naar de volgende halte te gaan: Ellis Island. Dit eiland werd geruime tijd gebruikt om de miljoenen immigranten toe te laten tot de Verenigde Staten.

Nadat we ook hier door het museum en de tuinen hadden gewandeld, namen we de boot weer terug naar Manhattan. Daar aangekomen hadden we inmiddels honger gekregen en kochten we bij een mobiele kraam een lekker Philly Steak. Kenners weten dat dit een heerlijk broodje is dat inmiddels in de gehele USA bekendheid geniet. Omdat we toch dicht bij het hotel liepen, besloten we het broodje dan ook maar op onze hotelkamer op te eten. Hier namen we even een uurtje rust om vervolgens ons tweede plan van deze dag ten uitvoer te brengen: een bezoek aan de Brooklyn Bridge. We namen weer de metro en konden al vrij snel het voet/fietspad vinden. Inmiddels was de zon overigens volledig verdwenen en had plaats gemaakt voor behoorlijk laaghangende bewolking en mist. De temperatuur was echter nog goed dus liepen we tussen de honderden mensen de brug op om weer de nodige fraaie foto’s te maken.

Na deze exercitie gingen we terug naar het hotel. We ruimden daar alles alvast op en lazen en internetten nog wat. Daan heeft s’avonds nog snel om de hoek wat broodjes gehaald en rond twaalf uur deden we het licht uit. Morgen gaan we met een huurauto op reis naar Washington DC. We zijn weer benieuwd wat dat ons brengt.