Dag 4 (27 februari) New York

Klik Hier voor de foto’s van dag 4

Vandaag stond er weer veel op het programma en desondanks besloten we geen haast te maken omdat we tenslotte ook vakantie hebben. We worden inmiddels op normale tijden wakker en maakten, zoals gewoon, de weblog nog even af. Daan luierde nog wat en tegelijkertijd keken we wat er als eerste op de planning stond: een rondvaart over de Hudson River met de watertaxi. We zouden hiervoor met twee metrolijnen moeten reizen en daar ter plekke om 10:00 uur aanwezig moeten zijn. Langzaam ruimden we de boel op en besloten bij onze vaste stek aan de overkant een lekker broodje te kopen. Eenmaal  buiten wachtte ons een verrassing, want er stond een politie auto voor ons hotel.

Was er wat aan de hand of stond deze in de ochtendspits 🙂 Nadat we in de Dunkin Donuts waren gearriveerd, bleek het toch vele malen drukker te zijn als de voorgaande twee dagen. Het was natuurlijk maandagmorgen en blijkbaar ging iedereen in de stad weer tegelijkertijd aan het werk. Het duurde gelukkig maar een paar minuten voordat we onze eten konden gaan verorberen. Veel plaats in de zaak is er niet en Daan besloot dan maar ook een tafel te promoveren tot stoel 🙂 Na deze korte, maar lekkere start van de dag liepen we de straat uit om met de metro richting Time Square te vertrekken. Vandaar uit stapten we over op lijn 7 en gingen naar de halte “34 Street Hudson Yards Subway”. Dit station bleek splinternieuw  en als metrolijn recent aangesloten te zijn op Time Square. Blijkbaar was de metrolijn ook erg diep aangelegd, want we moesten via twee gigantische roltrappen de buitenwereld weer zien terug te vinden. Eenmaal buiten bleek dat we toch nog 800 meter moesten lopen en 10:00 uur ter plaatste zijn leek niet meer echt haalbaar. Desondanks liepen we toch snel door maar door het zoeken en drukke verkeer arriveerden we toch 15 minuten later dan gepland. Niet getreurd want het was lekker weer en we zouden wachten op de volgende boot die om 11:30 uur gepland stond.

Hoezo Watertaxi 🙂 We kwamen in een gigantische grote nieuwe terminal terecht en zochten de bescheiden balie op van deze taxidienst. Daar kregen op vertoon van onze New York passen de kaartjes en de instructie om ons om 11:00 uur weer te melden. Hierna begon het wachten. Maar met internetten en in de frisse! zon zitten dooddne we de tijd. Rond 11:00 uur begaven we ons naar de hal en daar bleek dat er toch aardig wat mensen zichzelf voor dezelfde tour hadden aangemeld. Enige minuten voor half twaalf  kwam de taxi aangevaren en konden we onder begeleiding van een medewerker richting de aanmeerplaats lopen. Daar werd eerst een groep mensen van boord gelaten en konden wij een plekje gaan zoeken op het onderdek. Al snel bleek dat op het bovendek alles beter te zien zou zijn en besloten we ons ook deze dag buiten te begeven. Dat zal wel weer bevriezen worden dachten we 🙂 Precies om 11:30 uur vertrok de boot richting een van de volgende 6 aanmeer plaatsten. Het tempo en de bijbehorende wind was fors te noemen maar gezien de zon was dit gelukkig niet een groot probleem. De uitzichten onderweg waren fantastisch te noemen en dat alleen verzachtte al het mogelijk leed.

Al snel bereikten we de een na laatste aanmeer plaats onder de Brooklyn Bridge.

Hierna vetrokken we richting het hoogtepunt: het Vrijheidsbeeld. Toen we daar eenmaal aangekomen waren konden we ruim de tijd nemen om foto’s te maken en was het personeel van de boot behulpzaam in het nemen van diverse foto’s van ons.

De tocht werd hierna  afgerond doordat we onze beginhaven al snel weer binnenvoeren. 1,5 uur was omgevlogen en we liepen voldaan richting de metro om aan ons volgende activiteit te beginnen. Madam Tussaud was een grote wens van Daan en gelukkig konden we dit met onze passen “gratis” bezoeken. Voordat we ons weer onder de grond begaven besloten we onze honger te stillen met echte hotdogs uit een echt mobiel NY kraampje die overal in New York langs de kant van de weg staan. Voor de twijfelaars: dit is echt een aanrader en smaakt heerlijk. Hierna waren we weer binnen een paar minuten op Time Square en konden onze kaartjes bij Madam Tussaut in ontvangst nemen. We verbaasden ons over de vele beroemdheden die daar stonden opgesteld.

We maakten natuurlijk de ene na de andere foto en hadden samen de grootste lol. Na ruim een uur waren we hier wel uitgekeken en gingen richting Grand Central Terminal. Deze terminal bezoeken is een must voor iedereen die New York bezoekt en een tweede reden voor ons was dat we hier natuurlijk ook de mooiste Apple Store van de wereld wilden bezoeken.

gj8_5232_dxo

We liepen van het ene perron naar het andere en vermaakten ons met de fluisterplekken onder in het station. De plafonds zijn daar namelijk zo geconstrueerd dat je elkaar prima fluisterend kan verstaan ondanks dat je meer als 10 meter uit elkaar staat. (P.s. voor de bezoekers van het fotoalbum: Daan staat daar niet stiekem een plasje te doen 🙂 ) Moe gelopen gingen we nu nog even terug naar de hotelkamer want de laatste activiteit zou op zijn vroegst pas om 19:00 kunnen beginnen. Dit was namelijk een “Show” die tweemaal per avond in een bus gegeven werd die gedraaide plaatsen had met aan een zijde en bovenop voorzien was van glas. Benieuwd wat ons te wachten zou staan melden we ons om 18:30uur bij de souvenirshop om de kaartjes op te halen. Hier bleek dat er alleen nog maar plaats was voor de laatste show en moesten dus onze tijd nog even doden in de stad. Nu dat is ter plaatste geen probleem want op Time Square is altijd genoeg te beleven. Om 20:30 uur konden we in de bus en bleek de show, gegeven door twee hosts, een groot humoristisch spektakel te zijn.

gj8_5283_dxo

We reden langzaam door de stad en de ene grap na de andere werd in een soort voorstelling aan ons gegeven. Het publiek werd hierbij ook nadrukkelijk betrokken en op een aantal plaatsen waren zelfs buiten acteurs die onderdeel van deze show vormden. Om tien uur gingen we tevreden maar zeer moe naar onze hotelkamer en luierden we nog kort voordat we gingen slapen. Morgen staan de laatste zaken op het programma waaronder een bezoek aan het Vrijheidsbeeld. Het duurde daarom maar enkele seconden voordat we diep in slaap vielen. Zzzzzz…..