Dag 3 (26 februari) New York

Klik Hier voor de foto’s van dag 31

Vandaag alweer onze derde reisdag. Deze begon, zoals we inmiddels gewend zijn,  weer lekker vroeg. Om half zeven werd we gewekt door de opgaande zon die New Jersey prachtig verlichtte.

Prima tijd om onze weblog van dag 2 nog even af te ronden. Dit was binnen 20 minuten geregeld waardoor we nog lekker even konden luieren. Eerst maar eens kijken wat voor weer het zou worden vandaag. Klik,klik Oei! 3 graden? Onze telefoon was toch niet stuk? Gisteren was het nog 16 graden en nu zou koud? We zouden het wel eens controleren als we buiten zouden komen. Gelukkig gaven ze wel droog en zonnig weer op, zodat we ook vandaag alles wat we gepland hadden zouden kunnen uitvoeren. We zouden namelijk een tweede busroute door “Upper Town” gaan rijden en dit leek met deze weercondities prima te gaan lukken. Omdat het dus nog vroeg was besloten we eerst nog maar eens contact met het thuisfront op te nemen. De tourbus rijdt namelijk om de 20 minuten en als we deze om 9:00 uur zouden nemen, zou het precies passen met onze tweede activiteit: een rondleiding door Little Italy en China Town. Voor deze rondleiding moesten we nog wel via internet een boeking maken, maar ook daar hadden we dus nog tijd zat voor. Toen het eenmaal tegen 9 uur liep besloten we maar eens op pad te gaan. Eenmaal buiten bleek onze telefoon prima in orde want het was KOUD vreselijk KOUD! Inclusief een harde wind. We vroegen ons af hoe we de rest van de dag zouden doorkomen. We kochten nog snel wat donuts bij de shop aan de overkant en namen metrolijn R naar “Up Town Time Square”. Daar aangekomen was het daar al weer behoorlijk druk en na enig zoeken vonden we onze blauwe busroute. Bij de halte stond inmiddels al weer een aardige rij mensen te wachten tot de bus zou arriveren. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die net zo gek zijn als wij om met zulk weer een rondrit door de stad te gaan maken 🙂

Na een paar minuten arriveerde de bus en, heldhaftig als wij waren, kozen we een plek boven in de buitenlucht!! We wilden tenslotte wat zien en fraaie foto’s kunnen maken. Het eerste deel van de tour ging langs het grootste park van New York, Central Park. Hier was het ene gebouw nog fraaier dan het andere en onze gids vertelde welke beroemdheden in welk gebouw een appartement in bezit hadden.

Het park bleek, gezien de winter, nog erg kaal te zijn. Doordat de zon toch al aardig begon te schijnen zag het er toch nog erg fraai uit. De zon konden we goed gebruikten want de wind en de kou maakten het er niet erg comfortabel op. We reden onder andere langs het American Museum of National History en de Kathedraal van St Johns the Divine. Vervolgens reden we rond de Grant’s Tomb waar de 18e president Grant lag begraven.

Hierna begon ons tweede deel langs de andere zijde van Central Park. Ook hier was het nodige te zien en het was mooi om te zien hoe de wolkenkrabbers achter het park in de zon zichtbaar waren.

Omdat het inmiddels bijna 11:30 uur was besloten we iets eerder de bus, bij het begin van Central Park,te verlaten. Snel keken we op Google Maps (aanrader!!) en zoals altijd kregen we weer feilloos een metroroute door die we moesten nemen om in de buurt van ons startpunt van de rondleiding te komen. Binnen 15 minuten reden we naar down town en liepen na 5 minuten het parkpleintje op waar onze gids al stond te wachten. Gelukkig scheen de zon volop en konden we enigszins opwarmen van onze bevroren toestand 😀 Toen iedereen gearriveerd was gingen we met een groep uit 29 personen op pad. Als eerste stopte onze gids op diverse plaatsen in SOHO (South of Houston Street) en maakte langs de stoep een praatje over alle bijzonderheden van deze wijk.

Leuk om te weten overigens is dat alle versieringen van de gebouwen daar niet uit steen maar uit gietijzer bestaan. Vervolgens gingen we de wijk “Litte Italy” binnen. Een inmiddels kleine wijk bestaande uit drie blokken met veel (heel veel) restaurants. Hier namen we een korte pauze en omdat we het koud hadden kochten we een echt Italiaans ijsje 🙂 Als laatste liepen we China Town binnen en konden we ons verbazen dat je feitelijk opeens in China liep. Alle teksten, restaurants en winkels zijn volledig Chinees en handel werd veelal op straat gedaan.

Wij vonden deze wijk dan ook een echte aanrader bij een bezoek aan New York. Inmiddels was het half drie en we liepen dus al vanaf 9:00 buiten. In diepgevroren toestand besloten we nog even een momentje rust in ons hotel te nemen. Binnen 10 minuten zaten we weer op onze hotelkamer en kwamen we gelukkig weer op temperatuur. Als laatste activiteit zouden we nu nog Top of the Rock, bovenop het Rockefeller Center, gaan bezoeken. Omdat we ook de zonsondergang wilden zien, besloten we daar om 16.00 uur naar toe te gaan. Via de metro en een wandeling arriveerden we om 16.30 uurhalf. Na enige onduidelijkheid waar de toegang tot de bovenste verdiepingen in dit immense gebouw was, konden we onze kaartjes in ontvangst nemen. Na de nodige wachtrijen en tassencontrole stonden we in de lift naar boven. Deze lift bleek een doorzichtig plafond te hebben en bij de rit naar boven gaf dit een pretpark-achtige beleving. Eenmaal boven aangekomen bleken er drie niveaus te zijn waarop de uitzichten waren te bewonderen. Wij kozen voor het hoogste niveau waar de wind natuurlijk weer vrij spel had 🙂

Toen de zon eenmaal onder ging besloten we om het onderste niveau te kiezen omdat er tussen de glazen afschermingen genoeg ruimte was om de fraaiste foto’s te kunnen maken.

Moe maar zeer voldaan vertrokken we vervolgens om half zeven naar de uitgang om onze laatste activiteit van deze dag te gaan uitvoeren: Een bezoek aan een Italiaans restaurant in Little Italy. Via de metro stapten we weer redelijk in de buurt van deze wijk uit, en vonden al vrij snel het restaurant dat onze gids had aanbevolen. We werden hartelijk ontvangen en kregen een prima tafel midden in de zaak. We hebben hier uitstekend gegeten, maar deze dag had ons dermate veel energie gekost dat Daan besloot om na de hoofdmaaltijd nog een extra portie friet!! te bestellen. Moe maar voldaan vertrokken we rond acht uur naar ons hotel waar we nog film hebben gekeken en de weblog hebben afgemaakt. Morgen gaan we de laatste activiteiten op onze New York Pass doen en hopelijk zal de temperatuur dan ook weer acceptabele waarden gaan bereiken 🙂 Tot morgen ……