Dag 2 (25 februari) New York

Klik Hier voor de foto’s van dag 2

Onze tweede dag begon zoals verwacht vroeg. Maar niet zo vroeg als bij andere reizen. Het was pas 6:00 uur toen we zachtjes aan wakker werden. Het was nog donker buiten maar het was goed zichtbaar dat zich een dunnen mistlaag boven New Jersey had gevormd. Tijd voor een paar mooie foto’s dus.

gj8_4281_dxo

Hierna werd Daan wakker maar hij besloot nog lekker even in zijn bed te blijven liggen. Omdat het nu toch nog ergens te vroeg voor was,  kon gelijk van de gelegenheid gebruik worden gemaakt om de weblog van de vorige avond af te maken. Na een klein half uurtje kon deze online worden gezet en kwamen inmiddels de eerste reacties van het thuisfront binnen. Leuk om gelijk maar even te videobellen met het thuisfront. Internetverbindingen zijn hier in New York prima dus een haarscherp en stottervrij gesprek was het resultaat. Hierna besloten we toch maar eens op te gaan staan en de boel op te ruimen. Om 8:30 uur gingen we maar eens op pad en omdat we in ons hotel geen ontbijt geserveerd kregen liepen we eerst naar de Dunkin Donuts aan de overkant van onze straat. Hier hebben we een prima, maar best wel heftig ontbijt gegeten.

gj8_4285_dxo

Op dit ontbijt zouden we het minstens tot ver in de middag vol kunnen houden 🙂 Hierna was het toch echt tijd om naar ons eerste reisdoel te gaan: Het Empire State Building. Dit gebouw is 102 verdiepingen hoog (381m) en was, totdat het World Trade Center werd gebouwd (oud en nieuw), het hoogste gebouw van New York. Via de prima metro navigatie van Daan kwamen we hier snel ter plaatste en een blik omhoog leek ons een prima uitzicht te beloven. Blauwe lucht met hier een daar een mistflard. In het gebouw moesten we minstens een kilometer door allerlei afzettingen lopen alvorens we onze kaartjes “gratis” konden krijgen op basis van onze aangeschafte “The New York Pass”. Hierna konden we plaatsnemen in een lift die ons tot de 80e verdieping bracht. Aangekomen op deze verdieping konden we van een fraai uitzicht genieten, vanachter vele ramen, en namen we de nodige foto’s. Opvallend was hier al wel dat de mist toch wel serieuze vormen begon aan te nemen. Af en toe vlogen behoorlijke flarden voorbij en ontnamen ons het gezicht. We besloten gelijk maar door te gaan naar de 86e verdieping want daar zouden we naar buiten kunnen voor een nog beter uitzicht. Helaas was daar de teleurstelling groot omdat de mist dermate vormen had aangenomen dat het uitzicht aan 3 van de 4 zijden van het gebouw een fraai wolkenzicht opleverde. We lieten ons echter niet ontmoedigen en namen toch de best mogelijke foto’s om de bijzondere hoogte vast te leggen.

gj8_4305_dxo

Op de 86-ste verdieping bleek het erg hard te waaien en na ongeveer 25 minuten besloten we het bezoek af te sluiten en naar beneden te gaan. Eenmaal daar aangekomen gingen we op weg om onze tweede bezienswaardigheid bezoeken. Het 911 Memorial en Museum en het nieuwe One World Trade Center. We reden uiteraard met de metro daar naar toe en kwamen in het nieuwe “Metro/Path Train” station terecht: de Oculus. Dit supermooie station is op 4 maart 2016 geopend en herbergt twee stations en de nodige superdure winkels. Hier rondkijken en lopen is zeker een aanrader want iets dergelijks hebben wij op andere plaatsen nog niet gezien.

gj8_4337_dxo

gj8_4361_dxo

Eenmaal via de roltrappen op groundlevel aangekomen, kwamen als eerste de twee monumenten van de aanslagen op de Twin Towers tegen. Deze heten de “Reflecting Absence” en geven gestalte aan het instorten van de torens en de herinnering aan de daarbij omgekomen mensen. Alle namem van de slachtoffers zijn hier in de randen van deze monumenten ingegraveerd. We hebben hier geruime tijd  rondgewandeld en deze monumenten lieten bij ons heel veel indruk achter.

gj8_4404_dxo

Hierna konden we met onze New York pas het museum bezoeken wat ondergronds naast de “North Tower”  is gebouwd. We waren al onder de indruk, maar dit museum heeft bij ons  nog een diepere indruk achtergelaten. 1,5 uur hebben daar doorgebracht om verhalen te lezen en restanten te zien van deze verschrikkelijke aanslag die op 11 september 2001 heeft plaatsgevonden.

gj8_4440_dxo

Wat ons betreft zeker een aanrader om te gaan bezoeken. Na ons bezoek reden we met de metro naar onze laatste activiteit. De Down Town route (Red) van de Big Bus door Manhattan. Hiervoor moesten we eerst op Time Square onze kaartjes ophalen om vervolgens een blok verder op deze bus te stappen. We hadden echter ook honger en dorst en besloten om even snel bij de werkgever van Daan (McDonalds red 🙂 ) een hamburger te gaan eten. Na dat we gegeten hadden,  gingen we terug naar de bushalte en konden we eigenlijk direct instappen. We kozen een plaats op de tweede verdieping zodat we van een prima uitzicht konden genieten. Zodra we zaten vertrok de bus al snel en onze Amerikaanse host vertelde honderduit over alles wat er onderweg te zien was.

gj8_4571_dxo

Wat hij vertelde is te veel om op te noemen en wij raden aan deze tocht echt zelf nog een keer te ondernemen. Nadat we halverwege de tocht in het havengebied waren aangekomen begon de lucht opeens heel snel te betrekken. Het begon hard te waaien en we kregen het best wel koud. Gelukkig waren we alweer op de terugtocht want deze omstandigheden vonden we iets minder prettig dan het eerste gedeelte. Desondanks zagen we ook hier de nodige highlights en bereikten we uiteindelijk om 17:15 uur de halte 1 van de de route.

Omdat we erg moe waren besloten we direct de metro naar ons hotel te nemen. Deze was weer snel gevonden en een half uur later kwamen we al weer bij ons hotel aan. Het begon inmiddels wat te regenen en onderweg hebben we daaromb ij een lokale supermarkt wat eten gekocht. Dit  bleek een goede keuze want eenmaal in het hotel brak een gigantische onweersbui los. We maakten het in onze kamer comfortabel en keken nog “Wie is de mol” van de afgelopen Nederlandse zaterdagavond 🙂 Hierna werd natuurlijk de weblog nog in elkaar gezet en gingen we weer lekker in ons New Yorkse mandje liggen. Morgen staan er weer nieuwe avonturen op het programma. Welterusten ……